Sunday, July 29, 2007

Stargazer 9

Rais did the right thing says Nazri.

Dalam blog bertarikh 10 Jun 2007 saya speculate bahawa pencalonan Datuk Seri Rais Yatim(DSDRY) ke jawatan Setiausaha Agung Komanwel merupakan satu polital move. Sekarang DSDRY nampaknya tidak bersetuju dengan cadangan tersebut.

Masa saya bertugas dengan sebuah syarikat swasta pada tahun 2003, saya diarah bertukar ke tempat yang tak saya sukai atas sebab sebab tertentu, jadi saya nyatakan kepada MD. Jawapan beliau, jika tak mahu ikut arahan awak bolih berhenti kerja. Saya sahut cabaran tersebut dan saya tender resignation dalam masa 24 jam.

Saya rasa pelek kenapa DSDRY bolih 'turn down' cadangan kerajaan. Entahlah mungkin case DSDRY ini lain sikit kut, kalau tidak Datuk Nazri tak akan ikut jadi gedembai.

Saya juga membuat spekulasi bahawa DSDRY akan hanyut menjelang PRU nanti.

White House Race enters cyberspace

The US presidential contenders are running on adrenaline on the internet, which they have made a domineering campaign and fun-raising tool in the fight for the White House.

Bloggers , as expected, believe their constant online posting helped change the climate of the campaign. Blogs drive an interest on any issues.

Bahang peranan bloggers di Malaysia telah turut dirasakan. Tindakan kerajaan sekarang menampakkan kebimbangan mereka terhadap bloggers walaupun masih ada sesetengah yang menafikan. Jalan penyelesaian ialah berdepan dengan isu ‘head on ‘dengan cara gentleman, bukan mengherdik bloggers. Lambat laun warga cyberspace akan bertambah, silap pertimbangan kerajaan pula akan mendapat satu lagi ‘pressure group’.

Bantah taraf akademik

Datuk Seri Mohd Ali Rustam membantah cadangan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk menetapkan taraf akademik sebagai asas kelayakan pemilihan calon parti politik yang akan bertanding dalam pilihan raya umum.

Yang ada kelayakan akademik bukan semuanya baik, ada juga yabg tidak baik, jadi semestinya ada gandingan antara ada ijazah dan tidak,” katanya.

Argument sebegini macam budak darjah satu.

Saorang lagi Umno vice president Tan Sri Muhyiddin Yasin sebaliknya lebih tackful dengan isu ini. Saya kira pandangan mereka laksana ‘lain dibibir lain di hati’. Ia bergantung kepada suasana dan mentaliti audience yang di ucapkan. Maklumlah kan sekarang ini bahang kempen Umno di merata rata tempat. Everybody is playing safe.

No comments: