Thursday, July 30, 2009

BUMIPUTRA HANYA PANDAI TANAM PADI.

Memang merunsingkan rakyat Malaysia bilamana syarikat luar Negara berkemungkinan mengambil alih Bernas. Datuk Mohamad Saleh Majid berkata jika mana mana pemegang saham tunggal syarikat meningkatkan pegangan melebihi 33 peratus, maka ia boleh membuat tawaran am mandatory untuk membeli keseluruhan pegangan dalam syarikat berkenaan. Wang Tak Co Ltd hanya memerlukan 2 peratus sahaja untuk menguasai Bernas.


Semua ini adalah angkara Tun Dr Mahathir kerana pengsyarikatan Padi Beras Negara dalam tahun 1994. Hanya segelintir sahaja manusia mandapat laba hasil dari tindakan tersebut.


Cerita mengatakan Shahidan Kassim, menerusi kaum kerabatnya, mendapat durian runtuh kerana rundingan dengan TDM. Waktu Shahidan nak dilantik Menteri Besar Perlis, Shahidan menolaknya sebab susah nak hidup bila mentadbir negeri yang kecil dan miskin pula. Maka Tun Dr Mahathir pun anugerahkan saham Bernas pada Shahidan sebagai insentif. Lagi pun bani Shahidan memang sudah berkecimpung dalam industri pengilangan padi pada masa itu.

Banyak rakyat yang tertekan bila Bernas di syarikatkan terutama pengilang pengilang padi di Utara Semenanjung. Mereka terpaksa berhempas pulas untuk mendapat padi. Akhirnya terpaksa gulung tikar. Kilang kilang Cina bertahan dan Bernas terpaksa membuat ‘stratergic alliance dengan mereka. Syarikat Cina ‘survive’ dan memainkan peranan aktif terutama dibidang pemasaran, contohnya ialah syarikat Jasmine.

Dalam masa 2 tahun saja Wang Tak Co Ltd. dapat gandakan pegangan mereka. Inilah gara gara bumiputra yang inginkan keuntungan cepat. Sekarang seluruh rakyat Malaysia mungkin tertekan kerana polisi yang di perkenalkan oleh Tun Dr Mahathir.

No comments: