Tuesday, April 15, 2008

Perjalanan Akhir Tahun ke Putrajaya

Dalam perjalanan pulang dari padang Kelab Sultan Sulaiman pada malam ‘Black 14’, kepala otak saya tertanya tanya bagaimana DSAI sebegitu yakin dengan pengambilalihan kerajaan yang akan berpangkalan di Putrajaya. Walaupun conyakkan 82 + 15 + 15 nampak begitu mudah bagaimana agaknya ia akan terjadi?

Sambil menjeling jeling deretan polis yang berada disepanjang jalan maka saya pun cuba membuat ‘hypothesis’ bagaimana jalan yang akan di lalui olih Pakatan Rakyat;

Andaian yang saya pakai ialah:

1. Dunia belum kiamat,

2. Mereka yang terlibat masih bernyawa,

3. Parlimen yang dijadualkan pada 28/4/08 tidak tertangguh.

4. Semua ahli parlimen hadir,

5. Najib Tun Razak nak diangkat jadi PM.

6. Izin Allah.

Ketua Pembangkang akan membuat usul tidak percaya kepada PM dalam sidang parlimen pada 28/4/08 ini kerana scenario parti BN yang memerintah sekarang amat bercelaru. Walaupun dah sebulan memerintah rakyat dah jadi kacau bilau. Semua mengetahui ekonomi akan menjunam diakhir tahun ini;

1. harga minyak akan naik,

2. beras yang nak kita beli orang tak hendak jual,

3. Stokpile beras akan ditambah tapi padi belum ditanam lagi.

4. harga tepung naik Menteri tak ambil pusing sebab kalut dengan politik.

Kerajaan masih lagi lesu belum bermaya.

Sudah tentu semua pembangkang akan bersetuju. 15 MP dari Sabah akan turut mengiakan sebab 20% royalti yang dijanjikan. Begitu juga 15 rakan rakan senyap DSAI dalam Umno turut memberi undi tidak percaya kepada bos mereka kerana prihatin akan kesan dan bahaya bila NTR jadi PM.

30 MP ini dengan otomatik akan melompat ke Pakatan Rakyat. Sudah tentu ‘nothing is free’ nak kencing pun kena bayar. Itu sebab sekarang ini DSAI sedang berunding di Abu Dhabi. Peruntukan lebih kurang RM 900 juta, ‘chicken feed’ setahun wang ehsan Trengganu can cover, no sweat. Memang orang Umno akan mengatakan lompat melompat ni tak bermoral, tapi bak kata DSAI sejak bila pula Umno nak cakap tentang moral ke tak ?

Buat sementara ‘Malaysia bolih’ akan melihat Wanita Malaysia Pertama jadi Perdana Menteri Peralihan kepada DSAI kemudian akan menjadi mudah.Maka pada ketika itu TDM akan di masukkan ke IJN pada kali terakhir.

Saya tiba di rumah jam 11.30 malam, orang rumah risau kut kut kena pancut air…..

1 comment:

abe MIE 'TERJAH' said...

PKR DAN PAS diBABIkan OLEH DAP
Oleh: abe MIE (penulis bebas)

saya gemar melayari website dan membaca HARAKAH. ini luahan hati saya tentang akhbar berkenaan yang semakin hari semakin nyanyuk dan 'tua'

‘Khalifah Islam Ke-5’, iaitu Umar Bin Abdul Aziz disamakan dengan Lim Guang Eng. Gara-gara kononnya ‘telah’ berjaya menghapuskan rasuah, ‘membersihkan’ pentadbiran di bawah pimpinan BN dan memberi ‘saguhati’ dengan menaikkan elaun guru agama di Pulau Pinang menyebabkan Guan Eng layak diberikan gelaran sedemikian.

Guan Eng juga diibarat ‘Mr Clean’.
Benarkah dan cuba kita fikirkan propaganda ini?

Guan Eng juga turut serta menjayakan perayaan pelbagai agama. Misalnya dalam perarakan Maulidur Rasul baru-baru ini. Beliau juga dijemput oleh panel Jawatankuasa Persatuan Ulama Malaysia (PUM).

Saya kagum dengan beliau kerana mendapat ‘kejutan pengiktirafan’ walaupun beliau bukan beragama Islam (dan tidak pernah menunaikan sembahyang lima waktu sehari semalam).

Sekiranya diamati sejarah Islam, puak-puak Yahudi yang mempunyai niat memburukkan Islam dengan sanggup menjadi pengikut Islam dan guru agama. Apabila mendapat kepercayaan, lama-kelamaan akan tanpa disedari mereka akan merosakkan ajaran Islam dengan mencampur aduk serta mengelirukan ayat-ayat suci al-Quran.

Lim Guan Eng bukan orang yang saya maksudkan.

Selepas isu penternakan babi, DAP dikagumi kerana Guang Eng seorang tokoh ‘ulama segera’ oleh PAS dan PKR. Setiap detik saya membaca lama web pembangkang, seolah-olah PAS dan PKR tetap menjadi ‘tali barut’ DAP dan ‘lembu peliharaan’ tidak kisah dicucuk hidung dibawa ke hulu ke hilir.

Cuba fikirkan kenapa perkara ini berlaku?

Jawapannya PAS dan DAP masih ‘terhutang undi’ dalam pilihan raya yang lepas sehingga berjaya melantik Menteri Besarnya di Perak dan Kedah. PAS sanggup berkompromi untuk tidak menjadikan Islam sebagai pemerintahan dan lebih suka mencari kesilapan dan menghentam secara memBABI buta apa yang dilakukan oleh UMNO-BN yang merupakan saudara semelayu dan seagamanya.

Misalnya, apabila Karpal Singh menentang tindakan PAS menjadi ketua pembangkang dan menyuarakan slogan Membangun Bersama-sama Islam dengan mempopularkan ‘Hudud Pas’, PAS diam tidak berkata-kata. Begitu juga Puteri Katak dalam PAS kelu membisu seribu kata.

Ini belum diceritakan tentang sokongan PAS pada Hindraf yang selama ini PAS sentiasa memberi peringatan yang Islam mempunyai musuh di pelusuk dunia termasuklah Hinduisme.

PAS tersorong-sorong membantu Hindraf dan bersekongkol dengan mereka semata-mata untuk undi. Lama kelamaan, saya percaya orang India akan tersedar dari mimpi indah menjadi ‘Kelab Penyokong PAS’.

Bagaimana dengan pemerintahan PAS lebih 18 tahun di Kelantan? Tidak pernah saya mendengar Tuan Guru Nik Abdul Aziz digelar pemimpin ‘selayak’ Guan Eng yang menjadi Menteri Besar kurang empat bulan.

Adakah ketokohan Nik Aziz sudah ‘tidak laku’ atau basi? Atau Guang Eng lebih hebat daripada bekas pemimpin ABIM, Anwar Ibrahim yang tidak lagi bercakap betul dan berbelit-belit.

Sebelum ini PKR dengan 100 peratus berceramah yang Mantan Anwar Ibrahim akan dilantik menjadi Perdana Menteri Malaysia walaupun sanggup ‘mencuri’ Yang Berhormat dari Sabah dan Sarawak.

Pada perhimpunan ‘Black 14’, Anwar secara terang-terang memperbodohkan rakyat Malaysia dengan sloganya ‘Harapan Baru Untuk Malaysia’ apabila meletakkan isterinya sebagai ‘bayangan Perdana Menteri’ dan beliau akan ‘bersabar’ untuk menjadi PM selepas pilihanraya akan datang.

Melantik isteri dan anak sebagai wakil rakyat membuktikan bibit-bibit bunga nepotisma diamalkan oleh Anwar sebelum menjadi PM nanti. Pendustaan yang beliau akan mengambil alih kawasan Parlimen mana-mana dimenangi oleh PKR.

Bahkan diceramahnya enak didengar dan menjadi madu di telinga, sering memperjelaskan yang beliau (sekiranya menjadi PM dan Pakatan Rakyat menubuhkan Kerajaan) yang harga petrol akan diturunkan, membantu semua orang miskin, menaikkan elaun dan gaji pekerja di sektor awam dan membela pekerja swasta, menyediakan peluang perniagaan, menyelaraskan hal ehwal pelbagai agama dan 1001 janji.

Di Selangor sehingga kini rakyatnya seperti itik kehausan menunggu air subsidi sehingga berbulan-bulan. Yang menjadi kekeliruan, ‘kebajikan’ babi menjadi keutamaan.

Bahkan setiap masa, pemimpin DAP, PKR dan PAS sentiasa berceramah memperburukkan UMNO dan BN.

Rasionalnya, mereka perlu membuktikan bagaimana pengurusan pentadbiran mereka mampu membawa rahmat kepada rakyat sebagaimana mereka laungkan sebelum ini.

Nasihat saya, Pakatan Rakyat perlu mengikis mentaliti pembangkang kerana mereka adalah ‘kerajaan negeri‘ kepada Perak, Kedah, Selangor dan Kelantan dengan memberi ‘kebajikan’ bukan membuka ‘keaiban’ dengan menjamin kestabilan politik dan memperluaskan peluang pekerjaan kepada rakyat.

Ceramah mereka pada setiap masa boleh memberi stereotaip yang Malaysia kini seperti negara Nepal, India, Pakaistan, Myanmar dan Filipina. Pelabur hanya berminat melabur di Vietnam dan China.

Bila hal ini berlaku, gelombang tsunami menjadi terkena muka sendiri apabila rakyat yang setiap masa disajikan ceramah mengadu domba daripada sajian peluang kerja.