Sunday, March 18, 2007

Blogging Perlu Juga Pada Seni

Saya suka mengetahui berita berita ‘up todate’ berkenaan politik tanahair, walaubagaimana pun cuma blog blog tertentu saja yang saya baca. Ialah kadang kadang bloggers membincang perkara perkara yang belum tentu hujung pangkal dan membuat andaian dan ramalan mereka. Keadaan ini mungkin akan jadi fitnah, yang dilarang Allah, dan mereka yang membaca akan turut sama bershubahat.Olih yang demikian haruslah berhati hati. Mereka kekadang acah sahaja dan kita yang membaca hendaklah menilai kebenarannya.

Manusia memang suka kepada perkara perkara yang ghaib dan leka bila ada orang bercerita mengenainya. Tak dinafikan ada isu isu yang sensasi dan menakutkan jika apa yang diperkatakan ada kebenarannya.

Dua tiga bulan lepas sibuk bloggers mencerita perihal Datuk Seri Ahmad Abdullah Badawi (AAB) . Perihal beliau dah kawin lain, nak beli kapal layar, dah beli pesawat boeing, dan kesah menantu beliau mengurus pinjaman kerajaan Malaysia dari luar negeri, akhir semuanya diam begitu saja. Saolah olah isu isu tersebut di gembar gembur untuk syok syok sahaja. Nasib baik tak ada siapa yang kena saman.

Tapi tak dinafikan saya memang terpegun dengan mereka yang membuat cerita. Bukan senang nak tulis berita yang menarik dibaca, mesti ada seninya. Saya cuba juga menulis tapi berhari hari tak siap ada saja yang rasanya tak menarik. Maklumlah kita bukannya arif dalam bidang tulisan cuma rasa macam bolih buat.

No comments: