Monday, November 26, 2007

Layanan Berbeza Pemerintah Terhadap Perhimpunan BERSIH dan Hindraf.

Semalam sambut aniversary ke 35 di restoran Steven Setapak. Pemiliknya saorang India christian agaknya, sebab nama mat saleh. Pekerja pekerja semuanya di import dari India. Pengunjung kebanyakan remaja Cina penuntut TAR universiti yang berdekatan.

Apa yang saya hendak katakan ialah akan suasana malam itu bila waktu berita pukul 8:00 malam. Sayangnya pemilik membuka rancangan berita Tamil, ialah tak faham apa yang di sampaikan tapi tahu maksudnya. Lama juga ia menayangkan episod FRU melanyak kumpulan Hindraf dengan air beracun dan tangkapan beberapa pesertanya.

Persoalan timbul bila saya bandingkan dengan perhimpunan Bersih 10/11 yang lalu. Mengapa perhimpunan Hindraf mendapat liputan cukup luas, begitu juga di dada akhbar arus perdana gambar gambar peristiwa di paparkan dengan penuh dramatik.

Pemerintah menganggap kedua dua perhimpunan tersebut haram jadah sebab tidak mendapat kelulusan permit. Yang satu merosakkan image pemerintah yang satu lagi menolong naikan sentimen parti pemerintah. Itu saja bezanya, pemerintah menganggap perhimpunan Hindraf berbau perkauman dan ini mendapat simpati majoriti rakyat yang lain.

Pemilik restoran sendiri menganggap perhimpunan tersebut memalukan diri dia sebagai saorang India. “Why dont they slog hard like me?”

Malam itu semua pengunjung restoran asyik kutuk perhimpunan Hindraf; bodoh! serve them right! If they are serius to hand over the memorandum to the British Consulate do it on working days!! Stupid and absurd memo.

Strategi perhimpunan tidak menetapi hasrat.

Friday, November 23, 2007

On The Other Hand!!

Nation

Klang Valley chokes up

By ANDREW SAGAYAM

KUALA LUMPUR: Round-the-clock roadblocks have been set up in the Klang Valley as part of crime-prevention activities in the lead up to the illegal assembly called by the Hindu Rights Action Force (Hindraf) in the city this Sunday.

The assembly is to submit a petition with 100,000 signatures to Queen Elizabeth II to appoint a Queen’s Counsel to represent the Indian community in a class action suit against the British government for bringing Indians as labourers to the then Malaya and exploiting them.

The suit, filed at the Royal Courts of Justice in London by Hindraf chief P. Wathyamoorthy in August, seeks compensation of up to US$4tril (RM13.5tril), or US$1mil (RM3.4mil) for every Indian in Malaysia.

This will make every Malaysian Indians either a millionaire or a laughing stock of the British. And if you ever had a chance to visit England please don’t ever declare yourself a Malaysian Indian.

Look at the bright side, if you’re forefather were not hijacked to Malaya, what would you be in India? Soruuu pun not sure!

By now even a mamak like Zam would declare an Indian.

Flat tyre for Pak Lah in Singapore

SINGAPORE: Singaporean officials were caught with red faces when the official car carrying Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi suffered a puncture while on the way to the airport.

The puncture occurred just a few kilometres away from Changi Airport. Abdullah was heading home after attending the Asean summit and the East Asian summit here since Monday.

According to officials, the BMW7 series car was forced to stop along the highway.

Abdullah and his wife, Datin Seri Jeanne Abdullah hopped into a security car since there was no other official car available.

Officials said since Abdullah and his wife were in the security car, two Singapore security officials were left at the side of the highway.

Singaporeans are testing AAB and Johoreans, before they really embark on their Plan A. Plan B? God knows.

Hefty RM380mil bill if toll rates stay

THE Government will have to fork out a total of RM380mil to compensate toll concessionaire companies next year if the Cabinet decides not to increase toll rates.

Works Minister Datuk Seri S. Samy Vellu said although the Cabinet had not decided on the issue, the ministry had worked out the amount of compensation to be paid.

Except for the Penang Bridge where the toll rate is scheduled to be revised on Oct 1, seven expressway operators are due to revise their rates on Jan 1.

The Government would have to compensate Ampang-Ulu Kelang Elevated Highways RM28mil, North-South Expressway (central region) RM18mil, Seremban-Port Dickson RM178mil, Kulim-Butterworth Expressway RM10mil, Second Link to Singapore RM6mil, Sprint Highway RM34mil, NKVE RM9mil and Penang Bridge RM22mil, he said.

The Government, having increased toll charges of the Lebuhraya Damansara Puchong (LDP) from RM1 to RM1.60 instead of RM2.10, would have to pay Litrak, the operator of LDP, RM75mil.

I’m confused!! Does that mean all those concessionaire companies profit comes from Government that is you and me?? Like this A Keong or Pak Chat or Wak Karno from Pasar Tani can do better.

Malaysian memang bolih!!!

Wednesday, November 21, 2007

Bocor, Loghah, Terowong dan Tahan Tuaq.

Budaya pertuturan harian lelaki Kedah memang kasar, komikal dan kelolo. Mungkin ini menunjukan keakraban sesama mereka semasa bercakap. Bila rasmi atau baru kenal maka loghat dan gaya percakapan di kawal. Itu pun buat sementara saja, bila dah lama sikit budaya asal mulalah menjelma. Perkataan seperti ‘nampak loghah, terowong, tahan tuaq, bochoq’ biasa saja dipertuturkan, tidak ada ‘bad connotation’. Masalah timbul bila budaya ini di gunapakai diperingkat nasional dan di bedah siasat pula ungkapan ungkapan tersebut. Maka jadilah ia satu isu.

Memang betul lah MP Jerai dengan ikhlas mengatakan ia tidak bermaksud menginggung sesiapa, begitulah cara beliau bertutur dengan masyarakat di parlimen Jerai dan rakyat Kedah. Beliau baik orangnya, cuma kelolo sikit.

Mereka harus berhati hati bila bertutur di majlis resmi, contohnya dalam parlimen. Persepsi mereka yang mendengar bertukar dan akan ‘pass judgement’ menuduh kita tidak berakhlak.

Yang dok pi komen stewardess Air Asia pakai skirt pendek tu buat apa, depa tu semua bukannya orang beriman, lantak pi dekat depa. Yang patut di tegur ialah kakak kakak kita yang beriman dalam parlimen yang tak bertudung. Dalam Islam tak pakai tudung dan yang pakai bikini sama saja, dua dua tak tutup aurat. Makna kata kak Fidah pakai bikini lebih kurang sama saja dosanya disisi Allah kerana ingkar dengan perintahNya, cuma orang nanti kata ‘buang tabiaat’ saja.

Olih yang demikian MP Jerai bila bertutur tu biarlah nampak class sikit dan jangan ‘nghumbu’ sangat dengan isu isu yang nak di utarakan.

Monday, November 19, 2007

BERSIH Perlu Lanjutkan Tekanan Kepada Kerajaan BN.

Selepas PERHIMPUNAN BERSIH, kerajaan AAB tergamam tidak terkata. Rupanya dalam masa seminggu mereka telah merancang untuk menyerang balas. Straterginya ialah untuk tidak mengingatkan rakyat matlamat PERHIMPUNAN, iaitu memorandum menuntut keadilan PRU, tetapi mencari kesalahan episod tersebut.

Maka untuk mendapat simpati rakyat, dikaitkanlah (kononnya) dengan kemurkaan Yang Di Pertuan Agong. AAB & co berharap BERSIH akan banyak menghabiskan masa bersilat untuk menepis tuduhan itu. Dengan demikian mereka mengharapkan rakyat jelata akan kesampingkan tujuan utama perhimpunan. Ini mungkin di ikuti pula dengan berbagai bagai laporan polis terhadap BERSIH.

Begitulah stratergi kerajaan mengatasi tuduhan yang di limparkan rakyat kepada mereka dan juak juaknya sehingga tiba PRU.

BERSIH kesuntukan masa untuk mengambil tindakan susulan, kecuali boycot saja PRU ke12, kalau tidak sia sialah usaha yang kita lakukan selama ini.

Friday, November 16, 2007

Sulat Kabar Balu !!!!!

Utusan Malaysia 16 Nov. 2007

PBT bukan milik kerajaan Selangor

KUALA LUMPUR 15 Nov. – Kerajaan negeri Selangor telah melanggar sempadan pentadbiran yang bukan dalam bidang kuasanya apabila menghadiahkan penyapu kepada pihak berkuasa tempatan (PBT) yang tidak menunjukkan prestasi cemerlang.

Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan (KeKKWa), Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, PBT bukan agensi di bawah kerajaan negeri, sebaliknya terletak dalam bidang kuasa Kerajaan Persekutuan iaitu di bawah Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan.

Oleh itu, katanya, kerajaan negeri tidak wajar memberikan penyapu kepada agensi dan jabatan Kerajaan Persekutuan kerana PBT bukan ‘hak mutlak’nya.

Menurut Rais, pemberian penyapu itu mengaibkan penerimanya lebih-lebih lagi diberi kepada penjawat awam di hadapan khalayak ramai.

‘‘Selain itu, penyapu juga adalah sinonim dengan perkara negatif seperti kotor dan sial di kalangan masyarakat Malaysia,’’ kata Rais pada sidang akhbar selepas melancarkan buku Turunnya Sebuah Bendera karya Allahyarham Datuk Dr. Usman Awang di sini hari ini.

Kecoh sungguh dengan tindakan Khir Toyol. Kalau semua orang turut sensitif terhadap apa yang dilakukan olih MB Selangor maka ini adalah petanda yang baik untuk mereka mempertingkatkan prestasi di masa hadapan. Bayangkan jika Kerajaan Negeri Kelantan yang lakukan, mungkin KJ anjurkan demo 200K (nak balas dendam).

Whats the fuss: new broom sweep clean.

‘Saya tahu tarikhnya’ -- Namun tidak dapat nyatakan bila pilihan raya diadakan – Ab. Rashid

MELAKA 15 Nov. – Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Ab. Rashid Ab. Rahman berkata, beliau tahu bila pilihan raya umum ke-12 akan diadakan tetapi tidak dapat mengumumkannya.

“Saya tidak boleh berbohong yang saya tidak tahu bila (tarikh) pilihan raya umum akan datang. Saya tidak dapat beritahu bila masanya, tetapi saya telah beri cukup peringatan untuk semua pihak membuat persediaan,” katanya.

Kaedah orang tua ni lebih teruk dari budak budak, bahkan macam orang dah nyanyok. Diam sajalah kalau tak mau bagi tau.

..................

‘‘Apa yang saya boleh jamin, pilihan raya ke-12 nanti akan berjalan dengan telus dan adil tetapi jangan campur aduk dengan isu lain yang tidak berkaitan dengan bidang kuasa SPR,” katanya.

Menurut beliau, pilihan raya di negara ini sentiasa dijalankan secara adil, bebas dan telus mengikut undang-undang sedia ada.

“Undang-undang yang sama masih terpakai sekarang dan jika ada pihak yang tidak berpuas hati dengan undang-undang itu, saya rasa patut mereka jangan salahkan SPR.

‘‘Mereka kena cari saluran untuk menentukan supaya pihak berwajib diyakinkan bahawa undang-undang itu patut dikaji,” jelasnya.

Beliau menambah, SPR sedia untuk berdialog dengan pihak yang menuduh kononnya SPR tidak adil, tidak bebas dan tidak telus.

Menurutnya, SPR sentiasa membuka pintu perbincangan dan forum terbuka kepada mereka yang tidak berpuas hati berkaitan fungsi dan tanggungjawab SPR.

Bunyi macam apologetic, alhamdulillah ini mungkin response terhadap PERHIMPUNAN BERSIH 10/11 yang lalu.

Harapan masyarakat terhadap pemimpin

PERHIMPUNAN Agung UMNO baharu sahaja tamat minggu lalu. Namun masyarakat awam terutama orang Melayu masih lagi membicarakan tentangnya.

Azrina silap buat penyelidikan kot, yang saya tau orang Melayu masih dok cerita pasai PERHMPUNAN BERSIH. Tak percaya, esok Azrina tengok depa pakat pakai baju/ seluar/ketayap kuning belaka.

Apa yang istimewa bagi perhimpunan kali ini adalah betapa dekatnya ia dengan pilihan raya umum yang sudah mulai terasa kehangatannya.

Bagi pemimpin, pasti sedang merangka jalan untuk menjuarai pilihan raya itu nanti. Dalam masa yang sama, masyarakat umum pula sedang merangka-rangka siapakah pemimpin yang layak memimpin mereka.

Soheh dua menteri ni kami tak mau: Nazri, Zam ala kazam. Kalau survive memang bangang sungguh mereka yang memangkahnya.

Pemimpin boleh diibaratkan sebagai seorang ‘bapa’. Bapa yang bijak dan tahu tanggungjawabnya sahaja yang boleh membawa keluarganya berjaya di dunia mahupun di akhirat. Sama jugalah dengan pemimpin. Jika pemimpin bijak dan arif berkenaan tanggungjawab yang dipikul, maka negara ini dan rakyatnya akan dapat merasai nikmat kejayaan.

Ingatlah bahawa setiap Muslim inginkan kejayaan di dunia serta tidak ingin melepaskan kejayaan di ‘dunia yang satu lagi’.

Pemimpin yang disegani pastinya mempunyai ciri-ciri yang melayakkan dirinya dipandang tinggi dan dicontohi.

Ciri-ciri ini tidaklah beku sifatnya. Namun yang pasti, jika kita berpegang kepada pemimpin yang menabur janji dan wang ringgit semata-mata, maka nikmat kepimpinannya tidak akan lama dirasai. Malah, kesan yang buruk boleh menimpa masyarakat. Oleh itu berpeganglah kepada pemimpin berilmu.

KEPALA BAPAK NI dok kira fulus saja, lepas tu bertaubatlah.

Khalifah Umar ibn Al-Khattab adalah salah seorang pemimpin kaum Muslimin yang terkenal namanya. Kisah bagaimana beliau meronda pada waktu malam demi melihat keadaan rakyat cukup terkenal dan sering disebut-sebut.

Puak puak tu bolih ceritalah dekat depa, depa lagi tere Azrina. Itu zaman dulu lagi pun Khalifah Umar memang dah kaya, la ni yang dok ada semuanya kayap kayap belaka.

Jadi, lihatlah betapa banyaknya faedah amalan meronda yang digemari Khalifah Umar. Secara lumrahnya, sebagai ahli masyarakat kita mahu melihat adanya pemimpin yang sebegini. Namun berapa ramaikah pemimpin yang sedia bersusah payah, berpanas dan berhujan dalam melakukan perkara sedemikian? Jika ada pun, mereka biasanya turun padang hanya pada waktu menjelang pilihan raya bersama-sama sekumpulan pengikutnya yang mana tindakan itu sendiri menyukarkan pemimpin tersebut mendekati rakyat.

Sapa kata pemimpin pemimpin la ni tak meronda? Rata dunia depa berjalan dan lobby hotel mana yang depa tak melawat?

Azrina depa ni bukan jenih makan saman, tak payah dok tarbiah dekat depa, buat abih boreh sajo!!

Tuesday, November 13, 2007

Perhimpunan Yang BERSIH!!!

Saya turut terkilan bersama sama mereka yang tidak dapat menyertai perhimpunan BERSIH pada 10 Nov. 2007 yang berlalu. T shirt dah pun saya beli di Markaz Tmn.Melewar dengan harga RM 8.00 tapi besoknya isteri saya memperingati jemputan rumah terbuka anak saudara saya di Puncak Jalil. Rancang awal ke sana supaya sempat ke masjid Jamek. Tidak dijangka masa pulang melalui lebuhraya K/L Selatan polis sedang buat road blok sebelum simpang ke MRR2. Tiga jam baru sampai rumah.

Selama 3 hari berturut turut saya layari blog blog yang mengesahkan perhimpunan tersebut. Melihat gambar gambar yang di paparkan terasa puas, sebak dan terharu, melihat anak muda Amri dari Shah Alam bersama sama dalam kumpulan tersebut.

Bila melihat sahabat sahabat terkena gas dan pancutan air pasukan FRU, terlintas di kepala otak saya bahawa lain kali bila kita nak adakan perhimpunan sedemikian, haruslah kita bersiap sedia. Contohnya selain daripada baju seragam kita bekalkan juga topeng pemedih mata. FRU tembak kita relek saja dan lihat apa pula tindakan mereka seterusnya.

Yang paling meluat saya lihat ialah perangai ZAM, menyesal undi dia, saya dari parlimen yang sama. Kali ini ZAM no vote for you, minta minta Mukriz ambek tempat dia atau undi saja PAS.

Friday, November 9, 2007

Bila Kuil Dan Surau Di Robohkan.

Selepas solat magrib di surau An Nur Taman Koperasi Polis saorang sahabat dan saya beredar ke Markas Pas Taman Melewar untuk mendengar tazkirah di situ. Suasana di markas agak berbeza dengan surau yang selalu saya berjamaah: ialah pertama jemaahnya tak begitu sofisticated dan warak, tak ada yang berjubah putih segak dan berdisciplin. Kedua penceramahnya bersahaja dan lebih relek, mungkin tak ada pantang larang yang dikenakan kepadanya dan ketiga ceramahnya penuh sinis ‘can say what is right is right, what is wrong he is not saying right’. Reality!

Perkara menarik yang saya ingin kongsikan ialah bila beliau membuat komen mengenai Sami Vellu. Pada Deepavali yang lalu Sami Vellu yang tidak berpakaian traditional di temu ramah olih pengacara bangsa Melayu yang berpakaian lebih Hindu dari Sami Vellu. Pengacara bertanya Sami Vellu mengenai sambutan Deepavali. Sami Vellu menjawab yang dia tidak berapa ada mood kerana berdukacita kuil di Shah Alam telah di robohkan. Beliau seterusnya meminta mereka mereka yang hendak merobohkan kuil Hindu hendaklah bertanyakan kepadanya dahulu sebelum apa apa tindakan dibuat.

Saya tabik kepada Sami Vellu kerana beliau begitu peka dengan kuil tempat sembahyang kaum Hindu. Berbanding pula dengan Menteri Melayu dan Islam diam macam batu bila ada surau surau di robohkan olih pihak berkuasa. Tak hairan kalau Menteri Melayu tak ada telur nak bertegur sapa dengan isu ini, ni yang Mufti buat pekak badak pasai apa? Awat dia ingat kerja Mufti jadi Tok Mudin saja?

Begitulah Melayu turut sama menghina Islam. Ashik berangan jadi angkasawan dah lupa berpijak di bumi nyata.

Bangun dan sedarlah wahai Menteri Menteri Melayu yang tak munafik.

Sunday, November 4, 2007

Jantung & Hati

Saya beranggapan masih ramai orang keliru dengan perkataan ‘hati’. Apa yang di tuturkan lidah dengan maksud dan fungsi ‘hati’ itu agak tak berapa betul. Dalam bahasa Inggeris hati itu terjemahannya ialah ‘liver’ dan jantung pula ialah ‘heart’. Olih yang demikian ungkapan ‘my sweet heart’ bukan bermaksud ‘buah hatiku’ tetapi ‘buah jantungku’. Bagaimana pun kita silap terjemahan maka tak hendak malu kita tambah jadi ‘jantung hatiku’. Kita rangkom dua dua sekali. Memang dia kait mengait pun.

Dalam al Quran di sebut ‘kalbu’ ia itu jantung sebagai istilah yang bersifat benda, ia merujuk kepada anggota yang terletak pada bahagian kiri dada yang tugasnya mengalirkan darah keseluruh badan. Kerana fungsi anggota kalbu, kita kena terjemahkan kepada jantung, bukan nya hati.

Hati atau ‘liver’ adalah anggota yang tugasnya menyaring darah yang kotor sebelum disalir ke jantung untuk di pump keseluruh badan. Jadi supaya nak selaraskan fungsi dan maksud dalam bahasa Quran dan Inggeris, bahasa Malaysia kenalah sesuaikan jantung dan hati dengan fungsi masing masing.

Jadi mungkin apa yang di ungkapkan PM ‘Melayu jangan berpolitik mengikut hati’ bermaksud jangan ikut nafsu. Sebab kita sepatutnya mengikut hati, menyaring dahulu benda yang kotor sebelum mengamalkan yang elok dan bersih.

Friday, November 2, 2007

Himpunan 100k Rakyat

Perhimpunan 100,000 rakyat menuntut pilihanraya yang bersih dan adil di jadualkan 10 November 2007 ini hanya tinggal 7 hari lagi. Member dah pakat ajak ramai ramai kesana dengan LRT. Kata mereka kalau ada sekatan polis susah mereka nak bendung kebanjiran rakyat menggunakan pengangkutan awam.

Bila fikirkan suasana hari tersebut terbayang akan sami sami yang berlarak di Yanggon, maka adakah polis di Malaysia akan turut bertindak sedemikian.

Sebusuk busuk Junta di Myanmar di benarkan dulu ‘solidarity walk’, kemudian baru ambil tindakan. Kerajaan di Malaysia langsung tak bagi ‘chance’ terus nak ambil tindakan sebelum upacara diadakan. Nampak sangat Kerajaan Malaysia lebih zalim daripada Junta Myanmar.

Tak rasa malu kah AAB?

Sunday, October 28, 2007

Aidilfitri 1428

Sambutan Aidilfitri tahun ini di sekitar kediaman kami kurang meriah berbanding tahun lepas. Ramai jiran pulang ke kampung dua tiga hari sebelum hari raya. Tinggallah kami yang yatim piatu ( yatim piatu Ahmad Nispu ) dan yang dah bercucu cicit belaka.

Kemeriahan Aidilfitri akan mendapat lonjakan semula seminggu selepas 1 Shawal, dimana kaum muslimin akan berlumba lumba mengadakan rumah terbuka. Suasana ini akan berlanjutan hingga ke akhir Syawal. Begitulah budaya dan ragam orang kota kerana terpaksa meraikan Aidilfitri di kampung.

Semalam 28/10/07 para jemaah surau terpaksa membahagikan kepada 3 kumpulan yang di tekongkan imam, bilal, dan penolong bilal kerana terdapat 5 jemputan rumah terbuka yang sengaja di adunkan dengan kenduri doa selamat dan tahlil. Maka menyengkaklah para para jemaah surau.

Roh Aidilfitri berubah mengikut usia dan kefahaman mengenai Aidilfitri itu sendiri. Mereka yang berumur 10 tahun kebawah fokusnya ialah berapa banyak wang yang dapat di kumpulkan. Kepada remaja dan ‘remaja tua’ kemenangan mereka ialah tak payah lagi di kejutkan untuk bersahur. Pada mereka yang pencen dan dah dekat nak mati, pemergian Ramadhan amat menyedihkan dan merindui pula kedatangannya tahun depan.

Saturday, October 13, 2007

Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir & Batin.

Sambutan Aidilfitri tahun ini di sekitar kediaman kami kurang meriah berbanding tahun tahun dahulu. Yang pertama ramai jiran pulang ke kampung dua tiga hari sebelum hari raya. Tinggallah kami yang yatim piatu ( yatim piatu Ahmad Nispu ) dan yang dah bercucu.

Sebenarnya matlamat Aidilfitri akan berubah mengikut usia dan kefahaman mengenai sambutan Aidilfitri itu sendiri. Mereka yang berumur 18 tahun kebawah fokusnya ialah berapa banyak wang yang dapat di kumpulkan. Kepada remaja dan remaja tua kemenangan mereka ialah tak payah lagi di kejutkan untuk bersahur. Pada mereka yang pencen dan dah dekat nak mati, pemergian Ramadhan amat menyedihkan dan merindui pula kedatangannya tahun depan.

Sempat saya menziarahi rumah rumah jiran yang tak balik kampung. Satu trend yang di perhatikan ialah kanak kanak sekarang dah tak buat kerja beraya ke rumah rumah jiran lagi. Tak lagi kisah berapa wang raya yang mereka dapat kumpulkan. Kebanyakan mereka menghabiskan masa di depan kaca tv. Duit, papa dan mama bagi lagi lumayan. Maka ‘spirit’ Aidilfitri tak lagi semeriah dulu.

Dalam kutbah, Jawi menyuruh Aidilfitri di penuhi dengan aktiviti lawatan ke rumah jiran untuk tujuan siratul rahim. Aktiviti tersebut tidak akan tercapai jika pihak tv asyik menayangkan program program hiburan belaka di siang hari pertama Aidilfitri.

Pada pandangan saya Datuk Zam patut halangi program program hiburan di siang hari, instead tunjukkan program program yang budak budak meluat nak tengok. Sebagai contoh tayangan ulangan perhimpunan agong orang orang politik, atau dokumentari lawatan menteri menteri keluar negara untuk mencari pelabur ke Malaysia, atau persembahan bajet olih PM, atau program program untuk selera orang orang bukan muslim. Program hiburan di benarkan selepas magrib saja. Saya pasti suasana kemeriahan Aidilfitri akan dapat di kembalikan seperti zaman Datuk Zam dulu.

Tuesday, September 11, 2007

Persiapan Menyambut Ramadhan

A. Yang beriman

  1. Niat berpuasa
  2. Bangun bersahur
  3. Puasa di siang hari daripada perkara perkara yang terlarang
  4. Buka puasa
  5. Solat terawih
  6. Solat tengah malam.
  7. Tempa baju raya untuk anak anak dan isteri. Diri sendiri pakai selepar dan kain pelekat baru cukup.

B. Orang kebanyakan

  1. Niat berpuasa
  2. Bersahur sebelum tidur
  3. Biasalah puasa di siang hari (penuhkan masa dengan tidur, menonton wayang, jalan jalan pasar Ramadhan)
  4. Buka puasa kadar melepaskan geram siang hari
  5. Solat terawih 3 minggu yang pertama dan cari masjid yang buat express.
  6. Tempa baju kurung/melayu fesyen terkini, jika bolih jenis dan warna yang itu sahaja dalam dunia ini.

C. Suri rumah tangga

  1. Tempa kuih hari raya yang gurantee sedap, mahal tak kisah.
  2. Langsir dan tikar getah/carpet baru
  3. Sahur saja left over buka puasa, cuma masak nasi dan telur masin atau ikan kering
  4. Solat terawih off & on bila ditanya katakan terawih di rumah
  5. Buat keputusan awal nak raya di mana?
  6. Pakaian raya dah siap beli sebelum puasa lagi.

D. Peniaga ( pasar ramadhan, tukang baju, dan tukang buat kuih raya )

  1. Tempa lot perniagaan dengan Bandaraya,
  2. Ambil tempahan baju raya dan kuih raya setakat terdaya
  3. Siapkan modal
  4. Cari pembantu
  5. Modify kereta nak bawa jualan ke pasar ramadhan
  6. Buka puasa belambak di pasar ramadhan. Tukang jahit dan tukang buat kuih masih selesa berbuka.
  7. Sahur makan apa yang ada atau makan kuih raya yang reject.
  8. Solat terawih? Tengoklah jika sempat.

E. Orang kaya dan ternama

  1. Siap cuti keluar negeri
  2. Atau medikal treatment di negara Mat Saleh.
  3. Puasa, sahur dan solat terawih, kira musafir sajalah.

SELAMAT MENYAMBUT PUASA RAMADHAN KEPADA SEMUA MUSLIMIN DAN MUSLIMAT.

Sunday, September 9, 2007

'On the Other Hand'

Mingguan Malaysia melaporkan secara rinkas komen pembesar dan peneraju haluan kanan Pemerintah mengenai Bajet 2008 di atas muka surat 2,3, dan 4. Sebelum membaca berita yang lain saya selak muka surat seterusnya kalau ada komen mereka yang berhaluan kiri pula. Memang pun tak ada lantas persoalan timbul di kepala; mengapakah arus perdana takut sangat kepada pandangan mereka yang di sebaliknya. Pembaca pembaca tak lah sebodoh yang di sangkakan!

Jangan cepat merajuk bila berpolitik- TPM

Bukan kah itu budaya Umno? Tak kan lah marhaen dibawah nak merajuk kerana tak dapat projek mengurus NCER? T shirt pada mereka bagaikan projek mega Umno, laksana saekor kucing di beri lebihan nasi dan tulang ikan, dia dah happy.

Jaga Integriti Pasukan Polis

Satu ketika saorang sahabat dan saya selepas solat maghrib membuat keputusan ke masjid yang berdekatan kerana kebetulan di surau kami hari itu tidak ada tazkirah. Rupanya yang memberi tazkirah di surau tersebut ialah anakanda sulung sahabat saya. Maka bertanyalah apa perasaan beliau mendengar sharahan tersebut; aku rasa janggal sikit.

Begitulah ibarat perasaan bila membaca wawancara pemberita dengan bekas KPN Tan sri Abdul Rahim Noor, tambahan pula beliau bukannya Mr. Clean.

Lelaki 70 tahun kawin wanita 39 tahun

Diharap Mingguan Malaysia dapat siarkan contact number lelaki tersebut kepada mereka yang menghadapi ‘erectile dysfunction problem’. It will be a great favour.

Sains angkasa tingkat imej negara

Baru baru saya ke khenduri kawin sempat juga berborak dengan beberapa kawan kawan yang datang. Saorang Lieutenant Colonel(B) bercerita bagaimana tak semena mena Malaysia mendapat peluang mengikuti misi ke angkasa lepas. Beliau mengatakan bahawa itu adalah package deal yang kita dapat bila Negara membeli peralatan perang dari Rusia. Sangkakan Malaysia bolih!

Friday, September 7, 2007

Rancang dan Mudahkan Penamaan Jalan Di Taman Taman Kediaman.

Pada Rabu 5/09/07 Star Metro menyiarkan ‘ What’s in a name’ membahaskan persoalan penukaran nama jalan jalan di Kuala Lumpur dari bahasa Inggeris ke bahasa Malaysia. Satu pihak memberi pandangan ‘what’s in a name?’ dalam lain perkataan nama nama tersebut tidak perlu ditukar supaya dapat di kekalkan sejarah penamaannya.

Seperti dijangka majoriti mahu merdekakan pemikiran terhadap kesan silam penjajahan British. Olih itu mereka mahu nama nama jalan berbahasa Inggeris di kikis dari pandangan dan ingatan mereka. Kedua dua pandangan ada meritnya.

Saya berpihak kepada pandangan kedua tetapi tindakan mestilah menyeluruh kalau tidak matlamat tak akan tercapai. Bandar dan pekan yang lain daripada KL juga patut dikenakan usaha yang sama.

Jangan pula ada jalan jalan baru di bahasa Inggeriskan. Lihat saja NKVE, MRR 2, DUKE (Damansara Ulu Kelang Expressway) dan lain lain.

‘Apa ada pada nama?’ bunyi agak remeh pada kita orang tempatan. Pada pelawat dan pelancung lain pula difikirnya.

Bersangkutan dengan tanda nama jalan, teringat pula nama jalan di taman taman kediaman yang terdapat di Malaysia ini. Jalan diberi nama agar menjadi panduan kepada orang luar mencari alamat yang di tuju. Maka sepatutnya mudahkan penamaan jalan agar senang dicari pengunjung dan pelawat. Sebagai contoh jika sesuatu taman berhasrat nak guna nama bunga, maka bahagikan kepada blok, blok 1 namakan Melur dan jalan didalamnya namakan Jalan Melur 1, Melur 2 dan seterusnya, pencari bolih anticipate what comes next. Ini tidak, satu taman terdapat berbagai nama bunga, Melur, Kekwa, Orkid,dan lain lain, seksa orang mencarinya, kalau kumbang tak apa juga!

Jika orang Ipoh nak cari alamat rumah Section 22 Jln, 6/7A. Di USJ. Cari punya cari jumpalah jalan 2/7A, 3/7A...... tiba tiba Jln.6/7A hilang. Selepas dua tiga round baru jumpa, rupa rupanya jalan tu berasingan duduk sebelah dalam. Saya pasti ramai yang mengalami situasi begini.

Kalau di tempat saya, terpaksa jemput di stesyen minyak Shell Greenwood, kalau tidak depa nanti give up.

Maka jangan sekadar biarkan kepada pemaju untuk menamakan tempat dan jalan, pihak yang berwajib hendaklah memainkan peranan penting di dalam hal ini, barulah bandar kita terancang dengan sempurna. Kita ada bahagian Perancang Bandar dan Desa tetapi in reality bandar, taman dan jalan kita tidak nampak terancang langsung. Sepatutnya kita sebagai negara membangun dah sampai masa untuk kita beri priority dalam perkara perkara begini.

Thursday, September 6, 2007

It Piss You off........

I mentioned a couple of time in my previous blogs with regard to the situation at the junction of Greenwood city in Gombak.

This morning the traffic is really busy, it took a while to get to Sri Gombak trunk road. Five cars are cueing behind me. Then came this smart Alex overtook everybody and stay a breadth with me to demonstrate how smart he is as if the others do not have the guts.

At the same time a Transit bus is turning into that lane and gets stuck in the middle of the road. Worst situation he just stay dumb and get everybody heated up. I have no choice but to let him go in front to ease the situation. He is really a stupid ass hole.

Tuesday, September 4, 2007

Konsert Pop 60 an Mengecewakan

Ahad lalu saya terlihat program kegemaran isteri iaitu Melodi. Pengacara menemuramah penganjur konsert pop 60 an yang di adakan di Shah Alam. Mereka target 16,000 ticket untuk di jual tapi yang hadir hanya lebih kurang 2000 orang pengunjung sahaja. Rugi besar dan bila di ajukan sebabnya penganjur menyatakan promotion tidak aggressive. Mengapa bila konsert Gwen Stefani walaupun tiketnya mahal masih ramai penonton membanjiri konsert tersebut dan begitu juga bila artis Indonesia membuat pertunjukan sambutannya sangat meriah sekali. Datuk A Rahman Hasan dan Datuk Aziz Sattar turut memberi komen sambil berkata bahawa mereka tidak akan patah semangat.

Saya turut rasa sedih kerana lagu lagu pop 60 an ini merupakan lagu lagu zaman saya. Masih lagi terkenang kawan (sekarang ini berjawatan Datuk Timbalan Speaker Negeri Kedah) dan saya nyaris di pijak penonton penonton yang datang menyaksikan konsert A Ramli di Stadium Darul Aman di Alor Star pada tahun 1968 atau 1969, saya pun dah tidak berapa ingat. Begitulah minat dan sambutan yang di berikan kepada angkatan penyanyi penyanyi di era tersebut.

Sekarang ini masih lagi sesekali dengar di Stesyen Klasik FM, itu pun ketika berdua dengan mem, kalau anak anak ikut sama nanti depa terus tukar stesyen, depa kata mengantuk la, terlalu jiwang la, maklumlah bukan kena dengan wavelength mereka.

Begitulah agaknya bila geng penyanyi veteran nak tonjolkan semula zaman kegemilangan mereka, sambutan amat mengecewakan.

Bukannya apa, yang masih minat mendengar ialah geng geng yang dah pencen, manalah kami laghat nak pi tengok consert consert ini, kebanyakan kami dah menjadi pengunjung tetap surau dan masjid. Remaja sekarang macam kata tadilah, bukan era mereka lagi, lagu lagu mendayu dayu menyeramkan tengkuk mereka, bukannya depa appreciate, kutuk lagi adalah.

Pada pandangan saya tak payahlah dok berkonsert konsert lagi, kalau gian sangat bila ada jemputan pi lah perform. Se elok eloknya tinggalkan aktiviti aktiviti kita masa muda muda dulu, beri panduan kepada generasi sekarang pula, dan selebihnya masa banyakan beribadah kepada Tuhan. Bak kata ustaz; rumah suruh pergi, kubur dok panggil mai.

Thursday, August 30, 2007

Sambutan Malam Kemerdekaan ke 50

Menjelang sambutan kemerdekaan Malaysia ke 50 penduduk Jalan 4/7, Taman Cangkat Desa juga tidak ketinggalan turut meraiikan.






Rumah sewa yang daif ini tidak ketinggalan menjulang Jalur Gemilang.



Persediaan membersih ayam, udang dan sotong untuk di BBQ malam nanti.


Jiran jiran menyiapkan ramuan yang lain untuk mengiringi main dish BBQ.


Mak Lat yang mencecah umur 76 tahun turut tersenyum membuat persiapan ramuan untuk sos BBQ adunan resepi tersendiri.



Manakala di luar Krishna dan Maniam tolong mendirikan khemah yang di sewa RM 160.00 sehari.

BBQ ayam menjadi dish utama, side dish termasuklah nasi goreng white paper, kentang goreng, kerang rebus cicah air asam. Semua makanan di tolak dengan cendol.



BBQ makanan laut; ikan pari, kembung, dan sotong. Udang banyak komplen pasai gatal!!

Turut juga dihidangkan western menu.

BBQ kami berlarutan hingga ke jam satu pagi, in time menyaksikan bunga api yang dapat di lihat dengan jelas dari kediaman kami.

Tahniah di ucapkan kepada gulungan wanita yang mencetuskan upacara sambutan ini. Yang jantan harap lantak dan perabieh.

SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN YANG KE 50.

Tuesday, August 28, 2007

Ya Ali Baba, Ya Aliiiiiiii Baba.

Melayu yang tidak ada nama dan connections nak dapat permit dari kerajaan bukanlah perkara mudah. Lazimnya untuk mendapat kemudahan tersebut harus berurusan dengan mereka yang rapat dengan orang politik.

Olih yang demikian kebanyakan orang melayu yang senang dapat permit dan projek adalah geng geng Umno belaka. Seperti ahli jawatankuasa Umno peringkat cawangan dan bahagian. Mungkin anugerah permit adalah sebagai habuan kerana sumbangan terhadap ketua bahagian dan parti.

Kebanyakan ahli Umno yang minat nak jadi ahli jawatankuasa kebanyakannya bermotif nak cari kesenangan, ‘for that matter ‘semua orang Umnolah. Maka berebut rebutlah sesama mereka yang modal mereka hanya tenaga, masa, semangat dan petah sedikit bercakap. Berjuang kerana bangsa, agama dan negara hanya ‘mere rhetoric’.

Hendak laksanakan projek sendiri terlalu banyak halangan. Pertama modal tak cukup atau mungkin tak ada langsung. Kedua pengalaman tak ada dan team yang hendak bekerjasama pun tak ada, kalau ada pun kurang yakin.Jadi jalan mudah ialah melalui konsep perniagaan ‘Ali Baba’. ‘Better than nothing at all’.

Kalau diamati dengan terperinci, pembesar pembesar yang dulu dan sekarang pun menggunakan kaedah ali baba juga tetapi di camouflage sebagai JV projek. Apa tidaknya, menjadi rakan kongsi, sumbangan dibiayai. Pengalaman tiada maka dilantik menjadi juru cakap kononnya sebagai chairman atau executive chairman, kerja hanya panaskan kerusi.

Pemimpin kalau nak lihat peratus melayu berjaya dalam perniagaan, edarkan lah sama permit dan projek kepada melayu Pekan Rabu, melayu Pekan Nat (pekan hari ), melayu pasar malam, melayu Pas, melayu PKR dan lain lain yang betul betul berminat dalam perniagaan. Melayu Umno masalah mereka kebanyakan nak cepat kaya sama macam menterinya.


Sunday, August 26, 2007

Keling Gunting Rambut



Kita di paksa megunting rambut ketika dalam usia 2 ke 3 tahun. Kali pertama memang memeritkan ibu bapa. Berbagai helah dan sogokan diberi untuk mententeramkan keadaan. Apakah agaknya yang si kecil fikirkan bila keling gunting rambut nak menjalankan tugasnya? Kemungkinan perkara perkara berikut terlintas di fikiran;

1. orang asing cuba menghampirinya,

2. takut kepada keling yang sentiasa bermisai lebat,

3. tak mahu orang memegang kepala.

Bila dah dewasa kita masih lagi merasa takut, kerana;

1. tergunting fesyen yang bukan kita idamkan,

2. bau ketiak dan nafas keling,

3. takut kepada pisau cukur yang digunakan, kalau kalau terpotong telinga atau ter...... leher,

4. takut keling pusing dan letupkan kepala, langsung terkehel,

5. takut charge mahal.

Bukan apa terkenangkan tahun 50 an bila lihat gambar keling gunting rambut seperti gambar di atas.

Thursday, August 23, 2007

Stargazer 11

Call to replace common law ‘baseless’

I do not know much about law therefore wouldn’t care less, English law or Malaysian law. Does it make any different ?

If the change serve us better then why wait that long to decide. But from Star news the Bar Councils do not agree. I think somebody has to elaborate on this issue before I can take side.

JPJ launches ops bersih.

Better late than never. But please take note Hari Raya is coming soon if you guys over react, the public might face difficulty later during ‘balik kampung’ festival. Then you’ll cry high and low for buses and drivers. The cycle start all over again. The problem should be solved amicably rather than strait to the butt.

Give priority to bahasa next month says Noh.

I’ve heard this before but being in a new portfolio it is not surprising. Start with next month, then the next, and the next.

But you have to stay foot; if next minister comes he’ll change again, back to the square one.

Filthy & Smelly Jalan Gombak

Every morning it is a routine sending my daughter and son to Taman Melati LRT terminal. It is more convenient taking LRT to work, further more their offices are only a short distant to the terminals. It works perfectly for them. Of cause not for me, even though a pensioner I also have to go through the morning routine preparing to beat the traffic jam which has becoming bad to worst everyday. Coming out from Taman Melewar to Jalan Gombak is really pain in the neck. I wish those fellows will seriously look into the matter since PRU is round the corner.

Anyway what bother me this morning is witnessing all the garbage being piled up on the foot path along Jalan Gombak. Quite an eye sore and lose your breakfast appetite.







While snapping some pictures one car stops to unload whatever leftovers from their home onto the pile.

A minute later cat and chicken rushed over for their morning breakfast. As a result the debris are thrown all over the places.


The question is why don’t the Alam Flora guys place the steel containers like before where garbage can neatly be disposed off? It cost money but that will reflect our 1st world mentality.


Some positive thinking guys device some method to avoid being mess up by cat, dogs, chicken, and Bangla.




And some cannot tahan any more simply burnt them off creating another pollution problem.


I hope Parliament (if need be) can imposed on Alam Flora to provide the facilities ( a dumpster ) at strategic places for the convenience of the publics.

Wednesday, August 22, 2007

Budaya Kerja 'Fire Brigade'

Cukup mengherankan berita berita yang tersiar di surat khabar saolah olah bermusim. Satu ketika dulu hebuh cerita ular sawa telan haiwan dan yang ngeri sekali hingga menelan manusia. Sekarang hebuh pula berita mengenai bas bas ekspress kemalangan. Yang menyayat hati bila 22 orang terbunuh akibat kemalangan di Bukit Gantang. Semalam melibatkan saorang terbunuh dalam perjalanan ke Gua Musang dan hari ini pula kemalangan di jalan Temerloh ke Kota Bharu dan di Bandar Muar. Kadang kadang terfikir juga mungkin kemalangan demikian kerap berlaku cuma tidak di laporkan olih surat khabar.

Bila trajedi berlaku maka bergegaslah kementerian dan jabatan yang bertanggung jawab membungkar kesalahan kesalahan yang dihadapi. Mereka cuba salahkan bas dan pemandu diatas kemalangan tersebut, jika tidak semuanya relek saja. Dengan secara tak langsung membuka pekung didada penguatkuasa kerana tak buat kerja dengan teliti. Kaedah bekerja laksana ‘budaya kerja fire brigade’, bila ada kebakaran baru sebuk.

Budaya kerja pegawai kerajaan agaknya semua begitu, ‘saya yang menurut perintah’. Kalau bos suruh baru buat, jarang yang bertindak atas ikhtiar dan ihsan sendiri.

Sebagai contoh jika majikan dari Kuala Lipis Pahang hendak memohon pekerja asing diarah berurusan di Kuantan. Sesudah permohonan dikemukakan pegawainya akan memberi tahu datang semula dalam masa 3 hari lagi. Padahal jika ia menggunakan ‘budi bicaranya’ perkara ini bolih di selesaikan dalam masa sehari saja. Tetapi pegawai tersebut tidak mahu menggunakan ‘budi bicara’ sebab leche, kerja banyak dan lain lain sebab lagi, maka hamba Allah tadi terpaksalah balik dan datang semula 3 hari kemudian.

Memang ikut procedure akan selesai dalam masa 3 hari tetapi clause ‘budi bicara’ itu sengaja di wujudkan untuk pegawai membuat pertimbangan diatas keadaan yang di luar pada biasa.

Kemungkinan kehilangan nyawa tidak akan terjadi jika pemandu yang tidak bertanggung jawab dapat dihalang dari awal lagi daripada memandu, atau bas yang tidak berkeadaan baik di baik pulih dahulu sebelum dibenar ke jalan raya. Ini memerlukan pegawai yang komited ‘and willing to do it’ bukan duit! Janganlah pula kita salahkan takdir!

Sunday, August 19, 2007

Jadi Majikan Jangan Jadi Kuli

KOTA BHARU: Kerajaan sentiasa menggalakkan rakyat negara ini, khususnya orang Melayu supaya berusaha untuk menjadi majikan dengan meneroka sektor perniagaan dan perindustrian, kata Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi .

Dulu TDM pun berpesan demikian, AAB cuma mengulangi untuk mengingati orang Melayu. Seperti biasa, macam ahli motivator dan para doctor bagi prescription pada pelanggannya, memang senang cakap tapi berat nak direalisasikan.

Perdana Menteri berkata, mereka perlu mempunyai sikap mahu bekerja sendiri dan tidak terlalu mengharap untuk berkhidmat hanya sebagai kuli dengan kerajaan atau swasta, supaya dapat membantu lebih ramai orang.

Salah satu alasan graduan Melayu terpaksa menjadi pekerja sebab ia jalan pantas untuk meningkat ekonomi diri. Kebanyakan mereka adalah harapan keluarga untuk keluar dari kepumpung kemiskinan dan langsung menyara keluarga.

Mereka yang ada background kukuh sahaja yang mampu meneroka bidang perniagaan. Tiada tekanan pada mereka kerana ibu bapa sanggup menanti sedikit cahaya kejayaan dalam penerokaan yang mereka ceburi.

“Ramai anak kita yang keluar universiti kini, kita galakkan mereka untuk bekerja sendiri, supaya dengan itu mereka boleh menjadi majikan, bukan kuli.

Terdapat segolongan graduan yang tidak sanggup pulang menghadapi keluarga kerana tidak dapat kerja. Mereka sanggup ‘squat’ dengan kawan kawan yang masih menginap di campus dan sanggup pula bekerja sebagai pelayan sama ada di Kenny Rogers, Mc Donald, Pizza Hut dan ada juga jaga pump di stesyen minyak yang rata rata memerlukan pekerja. Upah yang di perolihi dapat sedikit sebanyak di hantar pulang ke kampung, sekurang kurangnya dapat juga menyara adik adik ke sekolah.

Acapkali orang yang makan gaji seronok melihat mereka yang berniaga kerana kata mereka duit sentiasa ada dalam kocek. Mereka yang berniaga pula envy dekat orang makan gaji, kerana tiap tiap bulan terima wang, tak pening kepala. Berniaga pula perlukan kewangan yang mencukupi untuk modal, lainlah kalau nak buka business gunting rambut. Belum berniaga dah nak pinjam wang, sapa nak kasi, bank mak bapak sendiri pun belum tentu nak bagi.

Dalam memperkasakan anak Melayu yang ingin berusaha, Abdullah berkata, kerajaan menyediakan pelbagai bantuan dan kemudahan pinjaman seperti menerusi Yayasan Tekun Nasional, Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM), Bank Pembangunan serta Perbadanan Industri Kecil dan Sederhana.

Lepas tu macam mana orang Cina bolih buat? Soalan ni orang Cina saja yang bolih jawab kita bolih teka saja.

Pertama budaya berniaga bukan budaya orang melayu kecuali Melayu mamak, Melayu keturunan Jawa, Siam, dan Arab depa ni bolih tahan sikit. Yang lain setakat berniaga pisang goreng, nasi lemak ayam dara, dan kuih muih yang orang Cina tak pandai buat bolihlah.

Kedua, depa tak ada pantang larang semua bolih belaka, sanggup gadai badan dua tahun kemudian buka kedai saloon. Atau pun mak bapak mereka memang ahli perniagaan maka ambil alih saja. Pinjaman pun senang dapat sebab dah ada basic business. Duit judi pun bolih buat modal.

Ketiga dan paling mustahak dalam perniagaan ialah networking upstream dan downstream. Kalau ada product tapi tak ada tempat nak jual pun masalah. Ada tempat jual tapi tak ada barang nak dijual lagi besar masalah. Rangkaian ini perlu wujud kalau nak berniaga.

Komuniti Cina lain sikit, walaupun sikap dengki sama sama mereka ada tapi sanggup tolong geng depa. Sikap Melayu teruk, kalau dia tak dapat biar orang lain pun tak dapat juga. Perut busuk dan perut hijau, sanggup syirik dengan Tuhan.

“Pengusaha yang berjaya dan besar ketika ini asalnya kecil, tetapi mereka tidak bergantung untuk mendapat pekerjaan dengan kerajaan, sebaliknya berdikari menerusi usaha sendiri,”

Pengusaha melayu yang berjaya kena ikut perangai Yahudi, bila sangkut, caw tim dekat kerajaan suruh bail out. Peniaga pasar malam ketahui kalau nak berjaya dalam perniagaan kena jadi orang Umno, kenapa? Lihat sajalah pegawai kerajaan mana bolih aktif dalam Umno, jadi terpaksalah berniaga, tak kiralah berniaga apa pun, berniaga nama pun jadi. Sebut saja nak tolong bawa jumpa Menteri sekian sekian, bolih tapi bersyarat, tau tau balik ke kampung pakai Merc.

“Kita mahu tumpuan dalam bidang yang berpotensi berkembang dalam jangka panjang. Kerajaan bukan hanya menolong peniaga besar, malah peniaga kecil yang baru nak mula pun kita tolong serta beri bimbingan.

Kadang kadang institusi yang bagi pinjaman pun satu hal juga, dia kata ‘Itu PM kata tapi kami belum dapat dana yang dijanjikan lagi'. Bermakna kata, itu semua cakap politik sedap dengar sajalah, realitinya habuk pun tak ada.

Thursday, August 16, 2007

Kopi or Caffee


Kopi ialah minuman kegemaran. Di awal tahun 60an orang Melayu memproses serbuk kopi secara kecilan, sekadar minuman untuk keluarga sahaja. Orang dahulu selalu buat serbuk kopi ini 2 atau 3 bulan sekali. Mereka akan petik biji kopi yang masak daripada pokok di belakang rumah, dijemur untuk beberapa ketika sehingga kering. Biji yang kering akan digoreng dengan gula dan bahan bahan yang lain sehingga jadi ketulan dan kemudian ditumbuk jadi serbuk. Lesung kaki di gunakan untuk menghancurkan kopi menjadi serbuk. Tak lah sedap sangat kopi buatan sendiri kerana tidak di campuri planta dan sebagainya, tapi ia betul betul ori.

Jadi tidak heranlah banyak kopi yang beraneka jenama dan di adun pula dengan bahan bahan ‘aphrodisiac’ dikhususkan kepada warga kampung khusus pada kaum lelaki. Warung warung di bandar dan desa berbagai jenama kopi di iklankan, sehingga gambar selibriti tempatan di ekploitasi untuk menarik pelanggan.

Contoh jenama jenama kopi yang terdapat di pasaran:

Kopi radix

2.Kopi Ginseng

3.Kopi Ganoderma

4.Kopi Jantan

5.Kopi Tongkat Ali

6.Kopi Uptrend

7.Kopi Merah

8.Kopi Pegaga

9.Kopi cengkudu

10.Tongkat Ali Long Jack

11.Kopi Gingko & Ginseng

12.Tongkat Ali & Ginseng

13.Tongkat Ali Power Root

14.Kopi Merah BYG

15.K – Ras Cafe

16.Pria cafe

17.Guarana cappacino cafe

18.Kopi angguk

19.Arif Cafe


20.Apache caffee ginseng

21.KH Kopi

Menjadikan badan berpeluh dan memudahkan pembuangan najis/air kencing.

22.Bio cafe (apa tunggu lagi)

23.Kopi Ali Guar ( Emy Search – lebih kick)

24.Kopi kencang

Kesan yang pantas. Jom minum.

25.Baruka cafe

Kopi percampuran penambah tenaga. Berkat dan berkasiat.

26.Black Ali coffee

Percampuran kopi dengan tongkat Ali hitam & ginseng

27.E – Man Cafe

Kenikmatan kopi sebenar

28.White coffee

Who am I? Saya akan menjadi sahabat karib anda

Turkishnut, Ginseng, Tongkat Ali

29.XKL Cafe

Bukan sebarang kopi. Nikmatilah kopi dan rasa sejati.

30.Red Guarga cafe

Setanding viagra


31. VR Cafe


Lain pula anak anak muda sekarang terutama di bandar, mereka minum kopi di tempat tempat hebat seperti di Cafe Beans dan Starbucks. Kita orang lama nak minum kopi disitu cukup gabra, tak tahu nak order jenis apa. Bukan saja pahit berdengungggg, harganya juga memeningkan.

Sunday, August 12, 2007

Friends!! Where are you?


My wife requested that I post this photo on my blog. She is Maheran Ab Razak ( back row 3rd from right ) and hoping that her friends or their family members might response by providing the following;

a. your location in the photo,
b. contact number and where about.

The photo was taken in 1964 during Standard 6 at Sultanah Asma Primary School, Alor Star Kedah.

Thursday, August 9, 2007

'Sekadar Janji Siap'- Cincai bohcai

Pagi tadi setelah balik dari beli ikan di Tmn. Melati, kami singgah di gerai membeli kuih. Pak Mat dan isteri pagi pagi menjual kuih muih dan nasi lemak di tepi jalan menuju ke Tmn. Melewar. Beliau berasal dari Alor Star tapi kawin dengan orang Tanjung maka loghat Kedahnya dah bercampur dengan sebutan lanjuuut dan lenggok sikit . Memang sentiasa happy, kelakar dan kelolo. Kami pun bertegur sapa;

Saya : Assalammualaikum Che Mat ( sambil buka pintu kereta )

Che Mat : Waallaikumusalam, amboih mengkelannya, baru nak jolok nasi lemak.

Awat berdua saja?

Saya : Yang baru simpan di rumah, jadi berjalan dengan yang tua ( buat lawak

sikit),

Che Mat : Hang tengok Yam (isteri saya) tua macam ni pun mengenyam lagi!!

Isteri saya : Memang mengghela.

Saya : Apa cerita hari ni? (kerana melihat che Mat tengah merenung Utusan)

Che Mat : Hang perati ni, bahasa depa kata ‘sekadar janji siap’. Hang tau bahasa

kita panggil apa?

Saya: : Panggil apa?

Che Mat : kita panggil ‘ cincai bohcai

Kami beli sebungkus nasi lemak dapat free kuih tiga biji, dan berlalu dari situ. Bukan bolih layan sangat Pak Mat ni.

Wednesday, August 8, 2007

Stuck Six Months in Jail for Petty Crime

Terasa sebak juga melihat ibu saudara mencium Jeff Lee Kwong Yong selepas di bebaskan dari penjara Kajang. Jeff tidak sepatutnya merengkuk dalam penjara begitu lama dengan kesalahan yang beliau lakukan. Sebak kerana terbayang kalau anak kita sendiri yang kena, amatlah malang dan sedih tak terkira.

Dari apa yang dibaca, sangatlah tidak berperi kemanusiaan pihak pihak yang berwajib menanggani isu ini. Masih terdapat 2000 orang lebih pesalah yang dibawah umur merengkuk dalam penjara, mungkin atas sebab sebab yang sama ringan seperti Jeff.

Kita berharap pihak polis akan lebih prihatin dan komited dengan tugas tugas mereka, agar keadilan dapat di tegakkan sejajar dengan motto polis ‘cepat, mesra dan betul’. Sejak kebelakangan ini kehormatan polis adalah ditahap yang mendukacitakan, pembunuh, penyangak dan perasuah terpaksa di bebaskan kerana bukti bukti yang dikemukakan polis tidak lengkap dek sebab kerja yang dianggap ‘half pass six’ dan 'janji siap'.

Herannya bila ada aduan kesalahan terhadap pemerintah, cepat dan cekap mereka bertindak. Ingatlah amanah kepada rakyat, agar di berkati Allah.

Elok juga kalau motto polis di tukar kepada ‘cepat, mesra dan adil’, kerana adil ini lebih relevan. Bukan menjatuh hukuman perlu adil, menahan pesalah dan di bawa ke muka pengadilan juga perlu adil. Kerana 'betul' belum tentu adil.

Thursday, August 2, 2007

Nasib Baik PM tak Suruh Terjun Gaung!!

Quit letters soon after order

Govt leaders to make way for new blood, citing the move as timely.

Tourism minister said much of his time was taken up by official duties which prevent him from paying more attention to his role as president of the Kuala Lumpur Football Association and the Malay Football Association.

Cabinet doesn’t want ministers made scapegoats. Menteri Besar and Chief Ministers were not affected by the ban as the Cabinet has no jurisdiction over them.

Simpangsiur: It is Malaysian culture, if you are somebody famous, VVIP, or speaks faster than their brain, you will definitely be on the members ballot. More often it seems their presence make it easier for the organization to proceed with whatever activities planned. But then what the hack you are there for if you don't have time to pay attention to your role? Ini case tamak haloba jawatan! You have to take the blame for whatever outcome in the organization that you lead.Dah teruk macam ni baru nak sedar, cow sai betul kau orang ni.

And I’m confused when Azlina said that the cabinet has no jurisdiction over the Menteri Besar and Chief Ministers. Aren't they answerable to PM?

MB Perlis pun satu! Focus your energy to develop the state. So far nothing great happening in Perlis, nasib baik ada orang Kedah lintas pi Padang Besar, kalau tidak Perlis setakat di kenali dengan Mufti nya saja tiap tiap minggu.

Monday, July 30, 2007

Stargazer 10

Umno adopt four ‘M’ approach for election

Penambahan ‘Me atau Mem’ dalam bahasa menunjukkan kata buat, tak ada uniknya pendekatan yang gunapakai olih Umno untuk PRU akan datang. Maka terkandunglah perkataan ‘Merompak’, ‘Menyamun’, ‘Membodek’, ‘Menyeleweng’, ‘Meracau’ dan berbagai bagai lagi perkataan.

Zam ignore ‘goblok’ bloggers.

For once its a sensible advice from Zam, the problem is how to differentiate one from the other. Everyone has their own set of criteria when comes to evaluation. Anyway Zam, its a positive thinking for the bloggers.

Sunday, July 29, 2007

Stargazer 9

Rais did the right thing says Nazri.

Dalam blog bertarikh 10 Jun 2007 saya speculate bahawa pencalonan Datuk Seri Rais Yatim(DSDRY) ke jawatan Setiausaha Agung Komanwel merupakan satu polital move. Sekarang DSDRY nampaknya tidak bersetuju dengan cadangan tersebut.

Masa saya bertugas dengan sebuah syarikat swasta pada tahun 2003, saya diarah bertukar ke tempat yang tak saya sukai atas sebab sebab tertentu, jadi saya nyatakan kepada MD. Jawapan beliau, jika tak mahu ikut arahan awak bolih berhenti kerja. Saya sahut cabaran tersebut dan saya tender resignation dalam masa 24 jam.

Saya rasa pelek kenapa DSDRY bolih 'turn down' cadangan kerajaan. Entahlah mungkin case DSDRY ini lain sikit kut, kalau tidak Datuk Nazri tak akan ikut jadi gedembai.

Saya juga membuat spekulasi bahawa DSDRY akan hanyut menjelang PRU nanti.

White House Race enters cyberspace

The US presidential contenders are running on adrenaline on the internet, which they have made a domineering campaign and fun-raising tool in the fight for the White House.

Bloggers , as expected, believe their constant online posting helped change the climate of the campaign. Blogs drive an interest on any issues.

Bahang peranan bloggers di Malaysia telah turut dirasakan. Tindakan kerajaan sekarang menampakkan kebimbangan mereka terhadap bloggers walaupun masih ada sesetengah yang menafikan. Jalan penyelesaian ialah berdepan dengan isu ‘head on ‘dengan cara gentleman, bukan mengherdik bloggers. Lambat laun warga cyberspace akan bertambah, silap pertimbangan kerajaan pula akan mendapat satu lagi ‘pressure group’.

Bantah taraf akademik

Datuk Seri Mohd Ali Rustam membantah cadangan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk menetapkan taraf akademik sebagai asas kelayakan pemilihan calon parti politik yang akan bertanding dalam pilihan raya umum.

Yang ada kelayakan akademik bukan semuanya baik, ada juga yabg tidak baik, jadi semestinya ada gandingan antara ada ijazah dan tidak,” katanya.

Argument sebegini macam budak darjah satu.

Saorang lagi Umno vice president Tan Sri Muhyiddin Yasin sebaliknya lebih tackful dengan isu ini. Saya kira pandangan mereka laksana ‘lain dibibir lain di hati’. Ia bergantung kepada suasana dan mentaliti audience yang di ucapkan. Maklumlah kan sekarang ini bahang kempen Umno di merata rata tempat. Everybody is playing safe.

Friday, July 27, 2007

Naik Tongkang ke Langkawi

ALOR STAR: Seorang pekerja feri cedera tangan apabila dua feri penumpang berlanggar di terminal feri Kuala Kedah dekat sini, semalam.
Kejadian berlaku ketika feri Labuan 7 yang membawa 160 penumpang dari Langkawi hendak berlabuh di jeti itu tetapi menghadapi masalah gear akibat gelombang besar lalu terlanggar bahagian belakang feri Alaf Baru 3 yang dikatakan hendak berlepas ke Langkawi.
Feri Alaf Baru 3 membawa kira-kira 100 penumpang ketika kejadian.
Kejadian itu adalah yang kedua selepas seorang maut dan tiga parah manakala 10 lagi cedera apabila dua feri bertembung ketika hujan dekat Pulau Payar pada 25 November lalu.

Walaupun arah perjalanan terbentang luas seperti juga pesawat terbang di udara, olih kerana kecuaian manusia kemalangan tetap berlaku. Kadang kadang heran juga kita bila ingatkan lautan yang begitu luas terjadi juga perlanggaran. Tetapi jika di bandingkan dengan di jalan raya kemalangan tersebut tidaklah membimbangkan.


Terkenang saya di zaman sekolah menengah, selepas selesai SPM kami berbasikal ke Langkawi. Feri ada sebuah berlabuh dekat jambatan Sultan Badlishah tapi tak berkemampuan. Jadi alternatif nya kami naiki kapal (tongkang?) bawa barangan dari Kuala Kedah ke Kuah. Perjalanan nya di malam hari untuk mengelak panas matahari. Petang bertolak hingga ke awal besok pagi. Bayangkan di tengah malam di kelilingi lautan yang gelap gelita dan you duduk/tidur diatas timbunan barangan di dek tongkang. Ada seketika tongkang menurunkan barangan di sebuah pulau,

kelindannya terjatuh kedalam laut. Saya pun tak perasan bagaimana dia terselamat. Begitu lah pengalaman dan trajedi ke Langkawi, terbuku dalam ingatan.